باب
وجوب غسل
الرجلين
بكمالهما
9- AYAKLARI TAMAMEN
YIKAMANIN VACİP OLDUĞU BABI
25 - (240) حدثنا
هارون بن سعيد
الأيلي وأبو
الطاهر وأحمد
بن عيسى.
قالوا: أخبرنا
عبدالله بن
وهب عن مخرمة
بن بكير، عن
أبيه، عن سالم
مولى شداد.
قال: دخلت
على عائشة زوج
النبي صلى
الله عليه
وسلم يوم توفي
سعد بن أبي
وقاص. فدخل
عبدالرحمن بن أبي
بكر فتوضأ
عندها. فقالت:
يا عبدالرحمن!
أسبغ الوضوء.
فإني سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول
"ويل للأعقاب
من النار".
[:-565-:] Bize Harun b. Sa'id el-Eylî ile Ebu't-Tahir ve Ahmed h İsa
rivayet ettiler. Dedilerki: Bize Abdullah b. Vehb, Mahremetü'bnü Bukeyr'den, o
da babasından o da Şeddad'ın azatlısı Salim'den naklen haber verdi. Salim şöyle
demiş: Sa'd b. Ebi Vakkas'ın
vefat ettiği gün Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in zevcesi Aişe
(r.anha)'nın huzuruna girdim. Abdurrahman b. Ebi Bekr de içeri girdi ve onun
yanında abdest aldı. Aişe (r.anha): Ey Abdurrahman abdest azalarını iyice yıka,
çünkü ben Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i:
"Ateşten dolayı
ökçelerin vay haline" buyururken dinledim, dedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir; Tuhfetu'l-Eşraf, 16092
(240) وحدثني
حرملة بن
يحيى. حدثنا
ابن وهب.
أخبرني حيوة:
أخبرني محمد
بن
عبدالرحمن؛
أن أبا عبدالله
مولى شداد بن الهاد
حدثه؛ أنه دخل
على عائشة.
فذكر عنها، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم. بمثله.
[:-566-:] Bana Harmeletü'bnü Yahya da rivayet etti (Dediki): Bize İbni
Vehb rivayet etti: (Dediki): Bana Hayve haber verdi (Dediki): Bana Muhammed
b.Abdurrahman haber verdi, ona da Şeddad b. Had'ın azadlısı Ebu AbdiIIah
rivayet etmişki; kendisi Aişe'nin yanına girmiş ve ondan naklen Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in; yukarıdaki gibi bir hadis söylediğini rivayet
etmiş.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir; Tuhfetu'l-Eşraf, 16092
م(240)
وحدثني محمد
بن حاتم وأبو
معن الرقاشي.
قالا: حدثنا
عمر بن يونس.
حدثنا عكرمة
بن عمار. حدثني
يحيى بن أبي
كثير. وقال:
حدثني أو
حدثنا أبو سلمة
بن عبدالرحمن.
حدثني سالم
مولى المهري.
قال: خرجت
أنا
وعبدالرحمن
بن أبي بكر في
جنازة سعد بن
أبي وقاص.
فمررنا على باب
حجرة عائشة.
فذكر عنها، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم. مثله.
[:-567-:] Bana Muhammed b. Hatim ve Ebu Ma'n er-Rekaşi de tahdis edip
dediler ki: Bize Ömer b. Yunus tahdis etti, bize (3/50b) İkrime b. Ammar tahdis
etti, bana Yahya b. Ebu Kesir tahdis edip dedi ki: Bana -yahut bizeEbu Seleme
b. Abdurrahman tahdis etti. Bize el-Mehrl'nin azatlısı Salim tahdis edip dedi
ki: Abdurrahman b. Ebi Bekr ile birlikte Sa'd b. Ebi Vakkas'ın cenazesi ile
çıktık. Aişe (r.anha)'nın adasının kapısının yanından geçtik. Aişe'den, o Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den diye aynısını zikretti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir; Tuhfetu'l-Eşraf, 16092
(240) حدثنا
سلمة بن شبيب.
حدثنا الحسن
بن أعين. حدثنا
فليح. حدثني
نعيم بن
عبدالله عن
سالم مولى شداد
بن الهاد؛ قال: كنت
أنا مع عائشة
رضي الله
عنها. فذكر
عنها، عن
النبي صلى الله
عليه وسلم.
بمثله.
[:-568-:] Bana Selemetü'bnü Şebîb rivayet etti. (Dediki): Bize Hasan
b. A'yen rivayet etti. (Dediki): Bize Fuleyh rivayet etti. (Dediki): Bana Nuaym
b. AbdiIIah Şeddad b. Had'ın azadlısı Salim'den naklen rivayet etti. Salim:
‘Ben Aişe (r.anha) ile
birlikteydim’ diyerek Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'den naklen ondan bu
hadisin mislini dinlediğini söylemiş.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir; Tuhfetu'l-fşraf, 10092
NEVEVİ ŞERHİ 242.sayfada
DAVUDOĞLU AÇIKLAMA: Bu hadisi Buharî
«Kitabu'I İlim» ve «Kitabu't-Tahare» de, Nesai «Kitabu'I-İlîm» de bazı lafız farkları ile muhtelif
ravilerden tahriç etmişlerdir.
Veyl:
haksız yere dara düşen bir kimseye acıyarak söylenilen bir sözdür. Ebu Said-i
Hudri (R.A.)'dan bunun cehennemde bir vadi olduğu rivayet edilir. Bazıları:
«Veyl cehennemliklerin tenlerinden akan irindir.» demişlerdir. Bu kelime azab
ve helak manasına kullanılan mastarlardandır. Fiil olarak kullanılmaz.
A'kaab;
akib'in cem'idir. Ökçeler demektir.
Buhari'nin
rivayetinde Resulellah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Sesinin çıkabildiği
kadar iki veya üç defa: «Vay ateşten ökçelerin haline...» diye nida buyurdu»
denilmiştir.
Anlaşılıyorki;
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) eshabının ökçelerinde yıkanmadık kuru
yerler kaldığını müşahede etmiş. Allah'ın bu yüzden azap edeceğini kendilerine
hatırlatarak abdesti hiç kuru yer bırakmamak şartiyle tertemiz almalarını emir
buyurmuştur. ........ şeklinde de rivayet olunmuştur. Bu takdirde ma'na: «Ben
Aişe'ye biat ediyorum» demek olur.